کشورهای درگیر در جنگ یمن پای میز مذاکره سیاسی بنشینند/ با جنگ مشکل یمن حل نمی شود :: خبرگزاری خانه ملت
کشورهای درگیر در جنگ یمن پای میز مذاکره سیاسی بنشینند/ با جنگ مشکل یمن حل نمی شود :: خبرگزاری خانه ملت

[ad_1] جلیل رحیمی جهان آبادی درگفت و گو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن اشاره به جزئیات جنایات جنگی در یمن گفت: آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد مصداق کامل و بارز جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی است. وی افزود: شیوه طرح موضوع در سازمان های بین المللی این گونه است که هریک از اعضای سازمان […]

[ad_1]

جلیل رحیمی جهان آبادی درگفت و گو باخبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن اشاره به جزئیات جنایات جنگی در یمن گفت: آنچه که در یمن اتفاق می‌افتد مصداق کامل و بارز جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی است.

وی افزود: شیوه طرح موضوع در سازمان های بین المللی این گونه است که هریک از اعضای سازمان ملل متحد این حق را دارند که شکایت را به شورای امنیت ببرند و از شورای امنیت یا از مجمع عمومی درخواست کنند تا در سازمان ملل متحد این موضوع پیگیری شود.

نماینده مردم تربت جام،تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوه دیگر طرح شکایت سازمان های بین المللی ادامه داد:شیوه دوم این است که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شکایت کنند و از شورای حقوق بشر درخواست کند که وضعیت یمن را پیگیری کنند؛اگر هم علیه افراد خاصی  شکایتی دارد؛دیوان بین‌المللی کیفری ( ICC) این مرجعیت و جایگاه را دارد که به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی رسیدگی کند.

رحیمی‌ جهان‌آبادی با بیا اینکه دیوان بین‌المللی کیفری افراد و اشخاص را مورد تعقیب قرار دهد نه دولت‌ها را،ادامه داد: به هر حال هرکسی اگر علیه دولتی یا شخصی شکایتی دارد و قصد کمک به کشورها و یا مردم مورد ظلم قرار گفته را دارد؛امکان مطرح کردن آن در مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عربستان یا آمریکا مانع عبور کشتی ها و کمک های بشردوستانه به یمن می شوند،افزود:به هر حال جنگی درحال رخ دادن است و این جنگ اگر با مداخله سازمان ملل و کمک دیگر کشورها متوقف نشود؛نمی‌توان توقع داشت که طرف سعودی، آمریکاییها یا خود حوثی‌ها پایبند به اصول بین المللی باشند.

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه  شرایط جنگی قانون خاص خودش را دارد،تاکید کرد: همه جهان می دانند بسیاری از این حوادث که رخ می دهد و همین موضوع جنگ و کشتار جمعی در  یمن ،بحرین و سوریه نقض آشکار حقوق بشر است.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان و زن و کودک در یمن ادامه داد:توقف جنگ در منطقه را باید همه طرف‌های درگیر ،درخواست کنند و به آن پایبند باشند.

وی با اشاره به لزوم آتش بس در یمن ادامه داد:طرف‌های درگیر جنگ باید به قوانین پایبند بوده و پای میز مذاکره سیاسی بنشینند و آن را به سرانجام برسانند.

وی با اشاره به لزوم تلاش کشورهای منطقه برای پایان دادن به جنگ یمن و نجات جان میلیون ها نفر از مردم منطقه تاکید کرد:حداقل کاری که کشورهای منطقه می توانند برای یمن انجام دهند این است که به سازمان ملل متحد رجوع کنند و درخواست مداخله سازمان ملل و توقف جنگ را داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه با جنگ مشکل یمن حل نمی شود، افزود:شکل گیری مذاکرات طرف های درگیر جنگ و صحبت طرفین و رسیدن به یک اجماع سیاسی بسیار مهم است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس ضمن اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی و اروپایی برای پایان دادن به جنگ یمن تصریح کرد: برخی کشورهای اروپایی سکوت نکرده اند و نقض حقوق بشر را مطرح می‌کنند؛اما ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه باتوجه به اینکه بیشترین آسیب با وجود بحران یمن متوجه منطقه می شود؛همچنین به دلیل مسلمان بودن و اشتراکات دینی که با مردم و این موضوع که اختلافات و درگیری در جهان اسلام برای ما ناراحت کننده و عذاب آور است،باید پیشگام شده و به حل مشکل یمن کمک کند.

گفتنی است؛دیوان کیفری بین‌المللی ( ICC) نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز است که مقر آن در لاهه،قرار دارد.این دادگاه به جرایمی رسیدگی می‌کند که پس از این تاریخ توسط اتباع یا در قلمرو یکی از کشورهای عضو انجام شده باشد یا اینکه با تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد به این دیوان احاله شده باشد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد بوده که وظیفه آن نشان دادن موارد نقض حقوق بشراست./

پایان پیام

[ad_2]

Source link