به گزارش اخباربانک، حدود یک ماه پیش بانک ایرانزمین از «فراز» رونمایی کرد. فراز مخفف عبارات فناوری روز ایرانزمین و عنوان نخستین پلتفرم دیجیتال این بانک است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در اختیار شماری ازکارکنان و مشتریان آن قرار گرفته، اما بانک ایرانزمین بر آن است تا حداکثر یک سال دیگر این […]
به گزارش اخباربانک، حدود یک ماه پیش بانک ایرانزمین از «فراز» رونمایی کرد. فراز مخفف عبارات فناوری روز ایرانزمین و عنوان نخستین پلتفرم دیجیتال این بانک است که در حال حاضر به صورت آزمایشی در اختیار شماری ازکارکنان و مشتریان آن قرار گرفته، اما بانک ایرانزمین بر آن است تا حداکثر یک سال دیگر این پلتفرم را در دسترس همه مشتریانش قرار دهد تا به گفته مدیران آن انقلابی دیگر پس از بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری کشور بیافریند؛ این تمام اطلاعاتی است که تاکنون از فراز منتشرشده اما با این تفاسیر دانستن جزئیات بیشتر از این پلتفرم میتواند جالبتوجه باشد. به همین منظور با فرهاد اینالویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایرانزمین گفتوگویی انجام دادیم.
اینالویی در صحبت از فراز پا را فراتر میگذارد و آن را نخستین پلتفرم بانکداری دیجیتال کشور معرفی میکند. او همچنین فراز را مصداق واقعی بانکداری باز میداند که به دست بانک ایرانزمین اجرا میشود، رویکردی که در دنیا رو به توسعه است و کارکرد شعب بانکی را متحول میکند. این دستاورد بانک ایرانزمین را بیشتر تشریح کنید و جزئیات آن را بگویید. در حال حاضر چند نفر از فراز در قالب این طرح پایلوت استفاده میکنند؟ جامعه منتخب بانک ایرانزمین از چه ابزاری به فراز دسترسی دارد؟ تنها مزیت فراز نسبت به دیگر پلتفرمهای بانکی همین تجربه کاربری آسانتر است؟ فراز تاکنون به 12 پلتفرم مجهز شده و از جمله جذابیتهای منحصربهفرد آن قابلیت ارسال و دریافت دستور صوتی است. در فراز همچنین امکان برقراری تماس تصویری وجود دارد که این تجهیز میتواند مقدمهای بر بانکداری ویدئویی در آینده باشد. امکان افتتاح گروهی حساب و صدور کارت و دیگر خدمات این چنینی از جمله خدماتی هستند که در قالب 12 پلتفرم کنونی در فراز ارائه میشوند اما آنچه میتواند این پلتفرمها را با مشتری ارتباط دهد، نسخه فراز بر روی وب و موبایل است. ظاهر این پلتفرم مانند اینترنت بانکها و موبایل بانکهای رایج است، اما درون و باطن آن با این دو تفاوت بسیار دارد و برجستهترین تفاوت آنها فضای شخصیسازی شده فراز است، در واقع این جاست که فراز توانسته به مفهوم بانکداری باز عینیت ببخشد چون قابلیت پذیرش سرویسهای بیرونی را دارد و کاربر میتواند انتخاب کند کدام خدمات بانکداری و غیربانکداری را در این پلتفرم دریافت کند و سرویس مربوط به آن را در فراز استفاده کند. فراز حتی ظرفیت پذیرش ابزارهای بانکهای دیگر غیر از بانک ایرانزمین را دارد به همین دلیل است که آن را پلتفرم تخصصی بانکداری دیجیتال مینامیم چون در این پلتفرم انواع خدمات موردنیاز را میتوان قرار داد. در واقع این پلتفرم قابلیت آن را دارد که به طور کامل شخصیسازی شود و این مشتری است که تصمیم میگیرد در فراز خود چه اپلیکیشنهایی را قرار دهد، همانگونه که الان میتواند فضای گوشی تلفن همراه یا رایانهاش را شخصیسازی کند. علاوه بر اینها خدماتی که در فراز ارائه شده این قابلیت را دارد که در اپلیکیشنهای دیگر نیز استفاده شود این جاست که میگوییم بانکداری باز تحقق پیدا کرده است. قرار است فراز تا پایان سال آینده در اختیار همه مشتریان بانک ایران زمین قرار گیرد، امروز میتوانید اطمینان دهید که هیچ چیز مانع این رخداد نمیشود؟ این در حالی است که احراز هویت غیرحضوری یکی از مفاهیم اصلی بانکداری دیجیتال به شمار میآید و در صورتی که این فرایند از پلتفرم حذف شود آن را از واقعیت بانکداری دیجیتال فاصله میدهد؛ در نتیجه برای اینکه بانک ایرانزمین بتواند فراز را از حالت پایلوت خارج کند و در معرض کاربری عموم مشتریان قرار دهد، نیاز به این است که احراز هویت غیرحضوری فعال شود وگرنه حتی نیاز به یک بار حضور مشتری در شعبه آن چیزی نیست که در بکارگیری فراز مورد تایید بانک ایرانزمین باشد. فکر میکنید این مانع تا پایان سال آینده برطرف شود؟ فکر میکنید مشتریان بانک ایرانزمین تا چه اندازه از این دستاورد استقبال کنند و بانک در این باره چه راهکارهایی اندیشیده است؟ هدف نهایی این است که فراز که تاکنون بر موبایل و وب سوار شده بر روی دستگاههای خودپرداز و مرکز تماس دیجیتال هم فعال شود و مشتری بتواند فرآیند یک خدمت را در تمام کانالها دریافت کند، در حالی که این کانالها به یکدیگر پیوسته و یکپارچه شده باشند. در کنار اینها به مساله آموزش کارکنان و مشتریان بانک هم پرداخته میشود؛ برای این کار بانک ایرانزمین یک پلتفرم آموزش دیجیتال راه انداخته و در آن مفاهیم بانکداری دیجیتال و چگونگی کار کردن با فرآیندهای فراز را آموزش میدهد. این پلتفرم 67 ساعت برنامه آموزشی را به بخشهای بسیار کوتاه تقسیم کرده و در اختیار مشتریان قرار میدهد، البته این اقدام به این معنی نیست که مشتری برای کار با پلتفرم مجبور است 67 ساعت فیلم آموزشی را تماشا کند بلکه اگر در جریان کار با فراز به مشکلی بربخورد و برای حل آن با بانک تماس بگیرد، کارشناسان میتوانند به جای توضیح شفاهی با ارسال یک فیلم چنددقیقهای آموزش موردنیاز را به مشتری ارائه داده و مشکل را حل کنند. این مسیری است که سیستمهای بانکداری جهان در آن قرار دارند. به طور مثال یکی از کارکردهای پلتفرم فراز این است که مشتری میتواند تنها در 7 دقیقه وام بگیرد آن هم بدون نیاز به حضور در شعبه، واحد فناوری بانک ایرانزمین بر 7 دقیقه تاکید دارد تا ارائه تسهیلات بههیچوجه بیش از این طول نکشد و مشتری میتواند از طریق یادشده فرایند دریافت این خدمت را آموزش ببیند. فکر میکنید توسعه این مدل بانکداری به حذف کامل شعب در کشور بینجامد؟ ارزیابی شما از جایگاه کنونی بانکداری دیجیتال در کشور چیست؟ |