زندگینامه شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس
زندگینامه شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس

[ad_1] زندگینامه شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس , متولد 366 قمری است . (مقتول 403ق) نویسنده, شاعر, خطاط و چهارمین امیر گرگان و طبرستان و گیلان و دیلمان و مردی ادیب و ادیب پرور بود. وی از سلسلهی آل زیار و از پادشاهان ادبپرور زمان خود بود كه بسیاری از شاعران […]

[ad_1]

زندگینامه شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس

شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس , متولد 366 قمری است . (مقتول 403ق) نویسنده, شاعر, خطاط و چهارمین امیر گرگان و طبرستان و گیلان و دیلمان و مردی ادیب و ادیب پرور بود.

وی از سلسلهی آل زیار و از پادشاهان ادبپرور زمان خود بود كه بسیاری از شاعران فارسی و عربی زبان، حكما و دانشمدان تحت حمایت او به سر میبردند.

پایتخت او از مراكز علم و ادب آن روزگار به حساب میآمد و شعرایی چون: خسروی سرخسی و قمری گرگانی و دانشمندانی چون: ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا به درباش رفت و آمد داشتند.

ابوریحان بیرونی كتاب معروف خود «آثار الباقیه» را در 390 ق به نام قابوس تألیف كرد. قابوس به عربی و فارسی شعر میسرود و در فن انشاء نثر عربی مهارت داشت. در زمینهی خط نیز ماهر بود و خط ثلث و نسخ او در نهایت خوبی بود.

گروه : مشاهیر ملی

رشته : زبان و ادبیات فارسی

گرایش : نویسنده,شاعر و خطاط

والدین و انساب : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس, فرزند وشمگیر بن زیار دیلمی است.

زمان و علت فوت : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس در سال 403ق به توطئه بعضی از سردارانش اسیر و مقتول شد و در اطراف گرگان به خاك سپرده شد. بعد از او پسرش, فلك‌المعالی منوچهر جای اورا گرفت.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس،پس از پناه دادن به فخرالدوله,دیلمی كه از خویشان نزدیكش بود, مورد تهاجم برادران فخرالدوله, عضدالدوله و مؤیدالدوله قرار گرفت و شكست خورد و از سال 371 تا سال 388ق به خراسان پناه برد, و با وجود مساعدت نوح بن منصور سامانی موفقیتی بدست نیاورد.

در سال 388 مجدداً بر گرگان وطبرستان و گیلان مسلط گشت . امیر قابوس از نویسندگان بزرگ عهد خود بود و رسائلی از او به عربی و اشعاری به عربی و فارسی باقی مانده است.

همفکران فرد : بزرگانی چون ابو علی سینا, ابوریحان بیرونی و ابن هندو به در بار او راه یافتند و ابوریحان كتاب «آثارالباقیه» را به نام شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس ،نوشت. گروه بسیاری از شعرا و سخنوران نیز اورا ستوده‌اند.

چگونگی عرضه آثار : شمس‌الدین ابوالمعالی امیر قابوس به عربی و فارسی شعر میسرود و در فن انشاء نثر عربی مهارت داشت. در زمینهی خط نیز ماهر بود و خط ثلث و نسخ او در نهایت خوبی بود.گویند صاحب بن عباد هرگاه خط او را میدید به بال و پر طاوس تشبیه میكرد و میگفت: «هذا خط قابوس امجناح طاوس».

قابوس به نثر عربی رسائلی دارد كه ابوالحسن علی بن محمد یزدادی آن را جمعآوری كرده و نام آن را «كمال البلاغه»گذاشته است. ابناسفندیار در «تاریخ طبرستان» خود قطعاتی از آن را آورده است.

آثار شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس :

1- كمال البلاغه

نوشته زندگینامه شمس الدین ابوالمعالی امیر قابوس اولین بار در ایران ناز. پدیدار شد.

[ad_2]